lørdag 25. mai 2013

Jordbær- og blåbærpai

Inspirert av skjønne Angelin fikk jeg fryktelig lyst til å prøve meg på jordbærpai.
Siden de hadde tilbud på blåbær på butikken, slengte jeg like godt
på et par av dem også, og resultatet ble helt himmelsk.

Her kommer oppskriften jeg brukte:


Paibunn
2 eggeplommer
3,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver
175 gram smør
1 dl sukker

Start med å smuldre smøret i melet med fingrene.
Tilsett de øvrige ingrediensene og kna deigen raskt sammen.


Klem deigen utover en godt smurt paiform på 26 cm i diameter, med litt høye kanter.
Fest en remse aluminiumsfolie langs kanten av formen. Dette forhindrer
at deigkanten krymper nedover under stekingen.

Stek kaken på rist midt i ovnen på 200 grader i 10 minutter. Fjern forsiktig
aluminiumsfolien og stek i 5 minutter til slik at også kantene på paibunnen får litt farge.
Avkjøl bunnen til den er helt kald.


Fyll
1 pakke jordbærgelépulver
5 dl vaniljekrem
1 kurv jordbær
Litt blåbær
4 dl vann


Skyll og rens jordbærene og del dem i to. Smør vaniljekremen over
paibunnen og legg på jordbærene i et pent mønster. Her valgte jeg å bruke blåbær i tillegg.


Løs opp gelépulveret i varmt vann. Avkjøl til geléen er seig og veldig tyktflytende,
men ikke stivnet. Dette er viktig, for hvis den er for tynn, vil den bare
trekke inn i paien istedenfor å legge seg oppå bærene.


Øs geléen forsiktig over bærene med en spiseskje. Sett kaken i kjøleskapet til den har stivnet helt.
Paien kan være litt vanskelig å få ut av formen, så det lønner seg å bruke
en form som du også kan bruke til servering.


Ferdig!

Jeg har selvsagt prøvesmakt, og om jeg får si det selv - herregud så godt!!!
Denne oppskriften anbefales på det varmeste! :-)

Oppskriften fant jeg på detsoteliv.no, men den var uten blåbær.

5 kommentarer:

  1. Den så helt nydelig ut!! Dette må jeg bare lage:) Men skal vaniljekremen i etter steking og før bærene? Eller servert ved siden av?
    Gleder meg til å treffes senere!!
    Klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stemmer det! Paibunnen skal kun stekes for seg, og ikke med noe oppi. Når den har blitt helt avkjølt, har du vaniljekremen oppi, og så legger du bærene oppå der igjen:-)

      Gleder meg også, hurra!
      Klem

      Slett
  2. Åh, mums! Det såg kjempegodt ut ;))

    SvarSlett
  3. hvor lang tid tar det for geleen å stivne???

    SvarSlett