onsdag 6. mars 2013

Den store bakedagen

I går kjente jeg at jeg måtte ha litt pause fra alle flatpakkene, så dermed ble det virkelig
den store bakedagen! På tre timer klarte jeg å smelle sammen tre forskjellige
ting, så jeg tenkte at jeg skulle dele litt oppskrifter med dere.


Lavkarbobrød
4 egg
1/2 dl rapsolje
1/2 boks crème fraîche

4 ss linfrø
1,5 ss bakepulver
45 gram solsikkekjerner
60 gram kruskakli
50 gram sesamfrø


Visp eggene og tilsett crème fraîche. Ha oppi det tørre og tilsett rapsoljen til slutt.
Dekk brødformen med bakepapir, det holder ikke å bare smøre den.
Hell blandingen i formen, den er så flytende at den er
mer som en røre, og ingenting skal eltes.
Stek på 180 grader i 50 minutter.


Dette brødet inneholder cirka 24 karbohydrater for de av dere som er opptatt av det.
Jeg pleier vanligvis å skjære det opp i 24 skiver, men denne gangen ble
de visst litt tjukkere:-) Det er uansett kjempesunt, og godt!

Og så smaker det fantastisk med Jarlsberg og tomat () eller fårepølse og majones,
men det kan jeg jo ikke spise nå som jeg er gravid.


Oreo cheesecake cookies
180 gram mel
225 gram sukker
1 pakke oreokjeks
120 gram meierismør
130 gram philadelphiaost


Rør sammen smør og philadelphiaost til en fluffy blanding, og tilsett deretter sukkeret.
Fjern det hvite i midten av oreokjeksene og ha det i blandingen. Rør godt.
Knus kjeksene slik at de blir helt finmalte. Jeg brukte en kopp til å knuse med, og det
tok tid, så morter er herved skrevet opp på ønskelisten.

Tilsett mel og 3 ss knuste oreokjeks i blandingen, og rør det godt sammen. Lag boller
av deigen, som du ruller i de resterende knuste oreokjeksene.
Stek dem deretter i 15 minutter på 190 grader.


Disse smaker utrolig godt sammen med et glass med iskald melk.


Muffins med gulrot, eple og sjokolade - toppet med ostekrem
4 egg
2 ts kanel
1,5 dl olje
2 ts natron
3 dl sukker
3 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker

2 revne epler
2 revne gulrøtter
100 gram kokesjokolade


Pisk egg og sukker til eggedosis. Rør inn olje.
Bland sammen de tørre ingrediensene og vend i. Rør
forsiktig til deigen er jevn. Tilsett revne gulrøtter, epler og hakket sjokolade.

Hell deigen i papirformer. Sist jeg laget dem, brukte jeg store former, og da ble det nok til 12 muffins.
Denne gangen brukte jeg litt mindre former, og fikk så mange som 27 muffins.
Jeg fylte formene cirka halvfulle slik at de ikke skulle flyte utover.

Stek muffinsene på rist midt i ovnen ved 200 grader i 15 - 20
minutter. Avkjøl dem litt før du har krem på toppen slik at den ikke "smelter".


Ostekrem med hvit sjokolade
1/4 ts salt
200 g melis
2 ts vaniljesukker
1 plate hvit sjokolade
200 g romtemperert philadelphiaost

Rør sammen philadelphiaost, melis og vaniljesukker til du får en smidig krem.
Jeg brukte vanlig miksmaster. Smelt sjokoladen og rør den inn i kremen. Tilsett saltet
til slutt. La den hvile litt, helst i kjøleskap, før du har den på muffinsene.

5 kommentarer:

  1. Å nam! Fasikken nå ble jeg sulten... :)
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, det er bare å sette i gang;-)
      klem

      Slett
  2. Oioioioioioioioi :-)

    SvarSlett
  3. Ååå, alt sammen såg kjempe godt og lekkert ut!! MUMS <3
    Eg skal ikkje ha melkeprodukt som creme fraice, philadelphia og slike ting så alle oppskriftene må eg legge på vent til behandling og diett er over, men det såg veldig fristende ut!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjedelig at du ikke kan spise noe melkeprodukter. Men da kan jeg love deg at du har masse å glede deg til:-)

      Slett