mandag 25. februar 2013

Prosjekt: Barnerom

Da er vi i gang! Vi har kun to soverom i leiligheten selv om den er ganske stor, og med tanke på
at vi snart blir fem, er det på tide at ihvertfall storesøster og lillebror får hvert sitt rom. Frem til nå har
de delt et rom på seksten kvadratmeter. Det er heldigvis stort nok til at rommene får grei
størrelse også etter at det er delt i to. Jeg tenkte at jeg skulle dele prosessen her på
bloggen. Jeg syns selv at sånne ting er veldig interessante å lese om, og det er greit å kunne
dele både positive og negative erfaringer, samt problemer (og løsninger!) underveis.


Bildene over er fra før vi satte i gang. Tatt fra hver sin side av rommet. Av en
eller annen merkelig grunn har alle bildene blitt relativt dårlige, men det er det lite
å gjøre med nå. Som dere ser er rommet hverken "jentete" eller "guttete", men
heller ganske rotete og usystematisk. Jeg skal love dere at vi har to
spente barn her hjemme som er superklar for å få egne rom!


Her har stenderverket kommet på plass. Rommet er tømt med unntak av etasjesengen
som skal bli stående på rommet til lillebror. Den kommer nemlig ikke ut døren;-)


Tatt fra andre siden. Som dere ser, er det en skyvedørsgarderobe på ene kortveggen
til storesøster. Den er stappfull (!) og må tømmes og fjernes, for sengen hennes
skal stå der. På grunn av at vi ikke har noe særlig med oppbevaringsplass andre steder,
skal vi kjøpe oss ny seng som har oppbevaring under. Veldig praktisk og greit,
og det eneste fra garderoben som jeg får problemer med å plassere,
er brudekjolen min. Har særdeles lite lyst til å slenge den under sengen liksom;-)


Dette er fra i dag. Bildet er tatt inn mot rommene. Vi har endelig fått skåret hull i veggen
til lillebror sin dør. Et problem vi møtte på her, var at elektrikerrørene var tredd
tvers igjennom veggen, og vi kunne ikke fortsette uten en elektriker som kunne koble dem rundt 
åpningen istedenfor. Flaks for oss at vi har en elektrikerfrøken i vennekretsen:-)


Bilde tatt fra innsiden av lillebror sitt rom. Hvis noen lurte - gips er noe griseri!
På venstre siden av åpningen, ser dere noen rør som stikker ut gjennom et hull. Det hullet
er nytt, for det var ikke lagt opp til hverken lysbryter eller lampe på denne siden.
Det var kun én lysbryter på hele rommet totalt, og i taket var det en skinne med spot´er.
Den måtte demonteres for å sette opp stenderverket. Dere ser litt av den på bilde nummer tre.
Nå er det klart til å montere lysbryter, pluss at det stikker et rør ut over døråpningen
(som ikke er synlig på bildet) hvor det skal trekkes en ledning gjennom og bort til lampen
som skal henges i taket. Den blir synlig, men sånn må det bare bli.
På høyre siden av åpningen står karmsettet klart til å plasseres inn i åpningen. Vi
mangler bare noen spikre for å feste det sammen nede, men det blir gjort allerede i morgen.

4 kommentarer:

  1. Åå så gøy :) Gleder meg til å se hvordan det blir til slutt!

    SvarSlett
  2. Superspennende!! Enig i at brudekjolen ikke kan stappes ned i en skuff under sengen.. Du kan henge den frem til pynt! :)
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde jeg hatt et stort hus, så hadde jeg faktisk gjort akkurat det;-) Men har liksom ingen steder å henge den her. Satser på at jeg finner en løsning likevel! :-)
      Klem

      Slett