torsdag 20. desember 2012

Colakaker

3 ts natron
300 gram smør
300 gram sukker
450 gram hvetemel
3 ts vaniljesukker
6 ts mørk sirup

I tillegg trenger du perlesukker, kanel og eventuelt hakkede mandler til pynt.


Rør smør og sukker hvitt. Bland i det tørre og ha sirup i tilslutt.
Elt deigen godt til den er fast. Lag en tykk pølse og del den i fire. Rull
fire tynne pølser av bitene og legg to og to på et bakepapirkledd stekebrett. Klem
deretter ut deigen med fingrene, og strø på perlesukker, kanel og eventuelt hakkede mandler.


Stek dem i ti minutter på 200 grader. La dem hvile i ett minutt og skjær i staver.
Avkjøl stavene på rist. I begynnelsen er de myke men de blir hardere
etter å ha lagt en stund på risten. Oppbevares i kakeboks.


Illustrasjonsbilde. Jeg aner egentlig ikke hvorfor de heter colakaker siden de ikke
inneholder et eneste snev av cola, så derfor tenkte jeg at et illustrasjonsbilde
var på sin plass. Men det var i grunnen ikke noe særlig godt med cola
til, så jeg anbefaler et stort glass iskald melk til istedenfor! :-)

8 kommentarer:

  1. Slike har vi bakt her i huset også i dag. Her kaller vi dem brune pinner :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Brune pinner hørtes mer logisk ut;-)

      Slett
  2. Så fine og jevne du har fått de! Sånn blir ikke mine...
    Jeg tror colakaker er det svenske navnet for disse kakene.
    Jeg mener cola er svensk for karamell, og siden kakene er ganske
    karamellaktige i smaken så har de fått navnet colakaker:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Barbro:-) Og takk for oppklaringen! Det høres jo logisk ut at det er det svenske navnet:-) Og jeg som hadde tenkt å ha i en teskje med cola neste gang, hehe;-)

      Slett
  3. NAM! Må prøves ser jeg:) Først var jeg skeptisk, siden jeg ikke liker Cola, men karamell derimot! DET liker jeg:)
    klem og god jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Karamell er bra:-) Du bør absolutt prøve, superenkelt og veldig godt:-)
      Klem, og god jul til dere også:-)

      Slett
  4. Uha de ser og lyder rigtig lækre :o)
    God jul kram Tina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er de absolutt Tina, du burde prøve:-)
      God jul og klem til deg også:-)

      Slett