søndag 16. desember 2012

Bakesøndag

Cookies med sjokolade og valnøtter 


1 egg
1/2 ts salt
1/4 ts natron
2 dl hvetemel
75 g margarin
100 g valnøtter
1 ts vaniljesukker
1,5 dl brunt sukker
100 g kokesjokolade


Rør smør og sukker luftig og lett. Ha i egget og rør godt. Bland i hvetemel, vaniljesukker,
salt og natron. Hakk sjokoladen og valnøttene og rør det inn i blandingen.
Legg bakepapir på en plate, og sett kjeksene på platen med en
teskje. Stek kjeksene midt i ovnen i ca. 10 minutter
på 200 grader. Avkjøles på rist.


Disse kan også lages med f.eks. mandler istedenfor valnøtter. Det er like godt!
Jeg anbefaler å lage minst dobbel porsjon, ca. femti kjeks. Jeg gjør alltid
det, ellers er det tomt i løpet av noen få timer. gode er de nemlig.


Marshmallowskaramellpeanøttsjokoladekonfekt...


Dette er en forenklet versjon av Manuelas Goo Goo Cluster Candy Bar.


Jeg har gjort det samme som henne, bortsett fra at jeg kjøpte marshmallows og delte dem i to
istedenfor å lage dem selv. Derfor er mine litt mindre og det er ikke plass til like
mange peanøtter på dem, men jeg kan love at de smaker fantastisk
likevel. Jeg trodde at forholdet mellom søtt og salt skulle
bli feil, at de skulle bli alt for søte. Men nei,
de var rett og slett utrolig gode.


Det holder med en munnfull eller to da...:-)


Har du bakt eller laget konfekt til jul? Jeg har bare såvidt begynt egentlig, litt i seneste laget
kanskje. Men jeg kommer nok ikke til å lage "de syv sorter". Her blir det 
mer konfekt enn tradisjonelle julekaker, jeg er bedre på det.

8 kommentarer:

  1. Det var da SVÆRT med fristelser.... :o

    SvarSlett
  2. Har ikkje hørt at det har banket på døren enno! :/

    SvarSlett
  3. Jeg tror du er god på det meste jeg! Det ser jo kjempe godt ut begge deler:)
    Her lages det også konfekt, men av den litt mer "voksne" varianten med grov marsipan, nougat og mørk sjokolade. Med litt fin innpakning så blir det jo koselige gaver til de som er litt eldre og har det meste.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi du er søt da, men jeg er langt i fra god på det meste;-) Men pleier ikke å skrive så mye om fiaskoene;-)
      Marsipan, nougat og mørk sjokolade er kjøpt inn her også, det er neste prosjekt:-) Har allerede laget noen med hvit sjokolade, det kommer vel bilder i løpet av uken:-) Ellers er jeg enig i at det er fine julegaver, det er jo så utrolig mye bedre enn "butikkonfekt" hvis man bruker gode råvarer.
      Klem

      Slett
  4. Nam nam :-)
    jeg tror jeg må bake i dag :-)
    det så såååå godt ut :-)

    kasnskje lage litt julekake ,
    for å kompensere for at snøen her i bergen regnet bort i natt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det regnet var veldig unødvendig nå syns jeg. Kunne ha drøyd i sånn 1,5 uke syns jeg.
      Da hjelper det med julebakst og god konfekt:-)

      Slett