tirsdag 16. april 2013

Babyshopping

Det er litt av en jungel der ute når det gjelder babyutstyr, og spesielt som førstegangsfødende kan
man jo bli forvirret av mindre. Man finner artikler overalt med overskrifter som "Dette du ha
til babyen" og lignende salgstriks. Jeg syns ofte at det bedre å heller lese om andres erfaringer,
for da får man et reelt bilde på hva man selv kan trenge. Mye av det man får beskjed om at
man  ha, blir sjeldent brukt. Samtidig har man forskjellige behov, så det som kan være
unødvendig for noen, er gjerne en life saver for andre. Derfor gjelder det å lytte til 
magefølelsen og tenke nøye gjennom hva man egentlig har behov for.

Ut i fra alle listene jeg har sett, har jeg satt sammen min egen liste som har vært nyttig
brukt denne gangen. Enkelte ting har det ikke vært behov for å kjøpe enda, som for eksempel lue
og votter til vinterbruk, med tanke på at vi får en junibaby. Noen ting hadde vi også fra før.


En ting som ikke står på min liste, men som jeg har sett veldig mange andre steder,
er ammepute. Jeg droppet det fordi jeg ikke har hatt noe som helst behov for det. For min del
har det holdt med vanlige puter, men jeg vet at flere har hatt god nytte av en ammepute.

Det å få et nytt familiemedlem er langt i fra gratis, men det er mange måter å spare noen kroner på.
En av de største utgiftene er barnevogn, og her kan man spare mye på å kjøpe brukt, ofte
halve prisen. Det finnes mange med vogndilla, og de bytter gjerne ut vognen
etter bare et halvt år. Det er jo begrenset hvor slitt en vogn kan 
bli etter så kort tid når det kun har lagt en baby oppi.
Jeg kjøpte brukt vogn de to forrige gangene,
og ingen av gangene har det gått an
å se at de har vært brukt før.

Ett tips er også å høre litt med familie og venner,
for mange har gjerne utstyr liggende som de har glemt bort.

6 kommentarer:

  1. Shit, ja det er jammen masse ein treng når ein får ein liten baby.. !! Lykke til med all shoppinga :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Regine:-) Det er helt sant, det er mye man trenger, og ikke minst mye å huske på. Vi er heldigvis nesten ferdig:-)

      Slett
  2. Dette var veldig nyttig for meg som tenker på å få baby om ikke så altfor lenge!! Gleder meg veldig til å hilse på din lille skjønning :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du syns det var nyttig:-) Jeg er listoman, og syns ihvertfall at lister er veldig greit å bruke:-)
      Gleder meg veldig jeg også, og da blir det klubb hos meg:-)

      Slett
  3. Hei:) Vi har kjøpt mye brukt, det er sant som du sier, det blir jo nesten ikkje slitt, alt vi har kjøpt har vi vært kjempe fornøyd med! Mange ting finner man også ut av etterhvert, hva man for eks trenger mer av;)

    Jeg fødte ti dager før termin, å vi bodde hos mine foreldre (grunnet flytting) den første uken! å de har ikke tørketrommel!!! Så uten å ha vasket og gjort klart så mye som en liten body engang, ble det litt stress... Så ikke dumt å være litt forberedt;)

    Fin nyttig huske liste har du laget;) Lister er veldig greit, er sjøl en listoman,hihi...
    Ikke lenge igjen no, dette blir kjekt:D

    Stor klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, det hørtes litt stress ut ja, hehe:-) Jeg fødte 25 dager for tidlig sist, og var fryktelig lite forberedt selv, så denne gangen skal det meste gjøres klart ganske så snart:-)

      Lister er alltid greit å ha, må jo ha litt kontroll! Ja, det nærmer seg:-) Enkelte dager syns jeg at det er en evighet til, men sånn som i dag så tenker jeg at oooii, det er ikke mer enn 44 dager til termin, og det er FÅ dager! :-)

      Klem

      Slett